ІсторіяВідкриття

Все, як у людей. З'ясувалося, чому неандертальці стали їсти собі подібних

07:30 23 кві 2019.  1434Читайте на: УКРРУС

Вчені розгадали таємницю смерті шістьох первісних людей з ознаками канібалізму, рештки яких буди знайдені 20 років тому на південному сході Франції.

У самій знахідці в печері Баум Мула-Герсі не було нічого екстраординарного, поки археологи не виявили причину дивної поведінки неандертальців, які, зазвичай, ховали своїх мертвих. Відповідь проста: глобальне потепління.

Палеонтологи стверджують, що зміна клімату була настільки різкою, що у низці регіонів Європи навколишній ландшафт змінився протягом життя кількох поколінь. Рівень моря піднявся, звичні рослини зникли, а тварини, що слугували їжею стародавнім людям протягом тисячоліть, вимерли. Вся екосистема, пристосована до низьких температур, руйнувалася буквально на очах, що змусило первісних людей поглянути на своїх сусідів як на джерело харчування в прямому сенсі цього слова.

Приблизно так виглядали неандертальці

Свого часу на західному березі річки Рона були знайдені 120 кісток, які належали шістьом неандертальцям (в тому числі, двом дітям) зі слідами порізів і ударів, а також дроблення й жування, але без пошкоджень, нанесених хижаками. З огляду на те, що тіла жертв були повністю розчленовані, археологи дійшли висновку, що йдеться про канібалізм.

Треба розуміти, що статура й спосіб життя стародавнього мисливця вимагали 3500-5000 кілокалорій в день, тому популяції були залежні від наявності великих тварин, які мігрували або вимерли внаслідок потепління клімату. Інших способів вижити у неандертальців не було. Звідси й епізоди канібалізму.

При цьому вчені підкреслюють, що людожерство практикувалося «від раннього палеоліту до бронзового століття і далі» і трактують даний епізод не як «ознаку недолюдей», а прояв екстремальної адаптації до періоду екологічного стресу. Давно доведено, що канібалізм у неандертальців — явище виняткове. І зустрічається воно, як правило, у племен, що жили в теплому кліматі, що підтверджує теорію про людожерство як реакцію на глобальне потепління.

Печера Баум Мула-Герсі. Фото: sciencedirect.com

У той же час 90% неандертальців мешкали в холодних регіонах, інші в масі своїй покидали обжиті (в буквальному сенсі, теплі) місця через відсутність багатої на білок їжі. Участь тих, що залишились, була незавидною, і канібалізм став граничним проявом прагнення зберегти популяцію.

Відомо, що близько 130 тисяч років тому (саме цим періодом датується знахідка в печері Баум Мула-Герси) льодовикова епоха змінилася Микулинським міжльодовиков'ям, коли середня температура була на два градуси вище, ніж сьогодні, а рівень моря на 6-9 метрів вище. Ці зміни зменшили популяцію стародавніх людей, а страшні свідчення боротьби за виживання археологи знаходять й донині.

Максим Суханов, Lenta.UA